00:00
00:00
...در حال بارگذاری

سلسله مباحث با موضوع ولایت فقیه در حرم مطهر/ جلسه هجدهم

708 بازدید

    گزارش فیلم

    تبیین دومین مفهوم «مطلقه» در نظریه ولایت فقیه، در جلسه هجدهم از سلسله مباحث با موضوع ولایت فقیه تولیت حرم مطهر: قید «مطلقه» در نظریه «ولایت مطلقه فقیه» عبارت است از عدم محدودیت ولایت در چارچوب احکام اولیه و ثانویه اسلام روز پنجشنبه، ۲۶ آبان ۱۴۰۱، هجدهمین جلسه از سلسله مباحث با موضوع ولایت فقیه با تدریس حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، در سالن شهید آیت الله دستغیب برگزار شد. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل آستان مقدس، تولیت حرم مطهر در ابتدای نشست امروز ضمن بیان خلاصه ای از جلسه گذشته، مقدماتی برای ورود به مبحث تبیین دومین مفهوم «مطلقه» در نظریه ولایت فقیه بیان کرد و گفت: برخی گروه های سیاسی که در مبارزات سیاسی پیش از انقلاب اسلامی جدی بودند، پس از انقلاب، مواضعشان نسبت به انقلاب به کلی عوض شد، مثل نهضت آزادی، که بعد از پیروزی انقلاب و انتصاب دبیرکل آن توسط حضرت امام(ره) به نخست وزیری دولت موقت و در اختیار گرفتن قوه مجریه، خط و ربطشان با نظام اسلامی، کاملا عوض شد و البته تا به امروز هم ادامه دارد. وی ادامه داد: یکی از این دلایل تغییر موضع توسط این جریانات سیاسی التقاطی به مفهوم «مطلقه» بر می گردد، فهم این گروه ها از اسلام تا یک جای مشخصی بود، زمانیکه امام(رحمت الله علیه) آمدند و در پرتو تعالیم اسلام ناب، پرده جدیدی را برداشتند، این جریانات نتوانستند تحمل کنند و گفتند هَذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِك. خداحافظی کردند و جدا شدند. تولیت حرم مطهر با طرح این پرسش که در عصر ما که دسترسی به امام معصوم نیست و احکام اولیه و ثانویه اسلام هم مشخص است، آیا امکان دارد حکم جدیدی از طرف فقیه جامع شرایط صادر شود که نه در قالب حکم اولیه بگنجد و نه در قالب حکم ثانویه؟، اظهار کرد: پاسخ این است که بله ممکن است. در عصر غیبت، فقیه جامع شرایط می تواند احکام اولیه و ثانویه را که در قرآن آمده، کنار بگذارد و حکم دیگری به صورت موقت جای آن ها قرار دهد. وی تصریح کرد: نگاه لیبرال های مسلمان، از جمله نهضت آزادی این بود که اسلام مجموعه ای از احکام اولیه و ثانویه است که در کتاب و سنت آمده و این تا روز قیامت ثابت و بدون تغییر است. لذا می گفتند در مسائل جدید جامعه باید به طور مثال به سمت لیبرالیسم غربی برویم و امروز هم می گویند چون در اسلام کلمه دموکراسی نیامده، پس باید غرب را در دموکراسی الگو بگیریم. مسائلی همچون لقاح مصنوعی یا شبیه سازی در اسلام ناب، در کتاب و سنت، حرفی از آن ها به میان نیامده است، این ها را چکار کنیم؟ هرچه غربی ها گفتند! این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در نگاه دقیق به اسلام ناب محمدی(ص)، اسلام برای تمام این پرسش ها جواب و دقت نظرهای کاملا کارشناسانه دارد. این برای یک عده ای قابل تحمل نیست، آنهایی که به وضوح می گویند هم اسلام و هم لیبرالیسم را داشته باشیم. یا جریانات سیاسی زمان انقلاب که به قول خودشان به مارکسیسم اسلامی معتقد بودند. یعنی ما اسلام را تا اینجا قبول داریم و از اینجا به بعد هرچه مارکس و لنین گفتند مبنای نظر و عمل ما است. پسر مرحوم آیت الله طالقانی در آن زمان در نامه ای خیلی روشن نوشته که هر چه در تفاسیر و کتاب ها جستجو کردیم، متوجه شدیم اسلام در مسائل جدید نمی تواند حرف تازه ای بزند، لذا به طرف مارکسیسم رفتیم. و همچنین خیلی از فرزندان علما که شور و هیجان داشتند و در میدان مبارزه هم بودند اما چون به منابع ناب اسلامی و عالمان و روشن فکرانی همچون حضرت امام(ره) و شهید مطهری دسترسی نداشتند، به انحراف رفتند و مارکسیست شدند. تولیت حرم مطهر در ادامه، ضمن توضیح احکام اولیه، اظهار کرد: حکم اولیه، حکم شرعی روی یک موضوع مشخص است، موضوعی که هیچ حاشیه دیگری ندارد و یک موضوع خالص است، مثل نماز که یک موضوع است و حکم اولیه اش وجوب است و یا شرب خمر که یک موضوع است و حکم اولیه اش حرمت است یا خوردن گوشت مردار و یا حیوانی که ذبح شرعی نشده است، که حکم اولیه اش حرمت است. هر موضوعی که در جهان هست در ذهنتان لیست کنید، یقیناً همه این ها در اسلام حکم دارد. پنج نوع حکم در اسلام داریم؛ وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحه. هر موضوعی در دنیا یکی از این پنج حکم شاملش می شود. این ها احکام اولیه می شوند. وی در توضیح احکام ثانویه گفت: اگر موضوعی قید اضطرار، قید ضرر و یا قید عسر و حرج پیدا کرد، حکم ثانویه شامل آن می شود و حکم اولیه اش تغییر می کند. نماز و روزه حکم اولیه اش وجوب است. اما روزه ای که برای انسان ضرر داشته باشد حکم ثانویه پیدا می کند و آن حرمت است. ادامه و گزارش تصویری: https://shahecheragh.ir/galleryview.aspx?id=143653