00:00
00:00
...در حال بارگذاری

پایان سانسور شده گوزنها

931 بازدید

    گزارش فیلم
    نوید نوید 3 دنبال کننده

    به مناسبت زادروز بهروز وثوقی سکانس پایانی و تحمیلی فیلم گوزنها در اکران عمومی سال ۵۵گوزنها همچنان یکی از ۵ اثر شاخص مسعود کیمیایی است که بی تردید مدیون حضور دکتر باقر پرهام جامعه شناس و عضو کانون نویسندگان ایران در پشت صحنه است.در رأی گیری از ۵۵ فیلم شناس ایرانی در سال ۱۳۸۱، گوزنها به همراهِ باشو، غریبه کوچک کارِ بهرام بیضایی بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شده است. در رأی گیری های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۸ مجلّهٔ فیلم نیز گوزنها بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شد.گوزنها یکی از فیلمهای جنجالی و بحث انگیز زمان خود است. جنجال به سبب محتوای سیاسی منتسب به آن، و تغییر و حذف چند قسمت از فیلم، از جمله پایان آن، به هنگام نمایش عمومی در زمان رژیم گذشته پدید آمد و بحث انگیزی از ویژگیهای همیشگی فیلمهای کیمیایی بوده است. نسخه اصلی فیلم، در سومین جشنواره جهانی فیلم تهران به نمایش در آمده بود (و بهروز وثوقی جایزه نخست بازیگری جشنواره را گرفت) .بازی درخشان بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان و نمادهای شاخص فیلم همچون عینک قدرت یا صحنه معروف یادته و تجدید خاطره دو رفیق ، همچنان در خاطره جمعی سینما باقی مانده است.پس از اکران و استقبال از فیلم در جشنواره فیلم سپاس ، پایان فیلم که اکثرا در نسخه ویدیویی همه ما آن را دیدیم به دستور ساواک با نسخه ای که هم اکنون می بینید عوض شد.ساواک معتقد بود شهربانی برای دستگیری یک دزد نیازی به منفجر کردن خانه ندارد و این صحنه چند ماه بعد فیلمبرداری و جایگزین پایان اصلی شد که با دستگیری سید و قدرت به پایان می رسد و «گوزن ها» در سال های پیش از انقلاب با پایان تغییر یافته به نمایش عمومی درآمد اما پس از انقلاب پایان اصلی نسخه اولیه جایگزینش شد.به دلیل فاصله زمانی و تغییر فصل نمای آخر با نماهای بسته تر فیلمبرداری شده است ، صدای دوبله فرامرز قریبیان با صدای حسین عرفانی نیز در این سکانس تغییر کرده است .نکته جالب اینجاست که بر خلاف بسیاری از فیلمها نسخه ای که بعدا بصورت وی اچ اس دست به دست شد و یا از کانال های ماهواره ای پخش شد همان نسخه اصلی جشنواره سپاس بود و تا سالها کسی از این سکانس خبری نداشت و دیده نشده بود.یادداشت های سینمایی نوید جعفری را در صفحه اینستاگرام @navidjafari_art