00:00
00:00
...در حال بارگذاری

از سیر تا پیاز نامگذاری کسب‌وکار

7 بازدید

    گزارش فیلم
    ۱۰۰استارتاپ ۱۰۰استارتاپ 52 دنبال کننده

    گفتگو با محمدرضا رحمانی، مدیرعامل سایت nam.ir نامگذاری درست و اصولی، مهم ترین اقدامی است که هنگام شروع کسب وکار باید انجام داد. نام دامنه ای که انتخاب می کنید باید دربرگیرنده آینده و چشم انداز کسب وکار شما باشد. به عنوان مثال دیجی کالا در اوایل کار، به خاطر فروش کالای دیجیتال این اسم را انتخاب کرد؛ ولی با بسط و گسترش کار و ارائه انواع کالاها، باز هم نامش با نوع فعالیتش که فروش دیجیتالی کالاست، هم خوانی دارد. شما هم باید در نظر بگیرید که اگر چند سال بعد کارتان را توسعه دادید، نام فعلی برای آن مناسب باشد. نامگذاری خیلی خوب، حتی می تواند فاصله رقابتی شما را با سایر کسب وکارها کم کرده و برای مخاطب، حس اعتماد ایجاد کند. این نامگذاری هوشمندانه، برای شما در برابر هم صنفی هایتان حس اعتماد به نفس ایجاد خواهد کرد. ویژگی های نام دامنه نامی که انتخاب می کنید باید کوتاه و دارای مفهومی مرتبط با محصول یا خدمات شما باشد. یعنی مخاطب با شنیدن نام استارتاپ شما، در جریان نوع کارتان قرار بگیرد. نوشتار دامنه هم بسیار مهم است؛ مخاطب با هر نوع نوشتاری، حتی نوشتار غلط، باید امکان دسترسی به دامنه شما را داشته باشد. برای مردم مهم است که با اولین جست وجو به شما دست پیدا کنند، پس کلماتی انتخاب کنید که برای مردم ملموس باشد. توجه کنید که قابلیت دسترسی در همه شبکه های اجتماعی، با همان نام وجود داشته باشد؛ تا مخاطب سردرگم نشود. شاید خیلی از برندهای مطرح دنیا، نام غیر مرتبطی داشته و موفق بوده اند ولی فاکتورهای موثر دیگری برای این موفقیت داشته اند. شما برای شروع حتما ویژگی های یک نام درست و اصولی را در نظر بگیرید. اگر نام دامنه مدنظر شما غیرقابل دسترس یا هزینه بر بود، از نام های جایگزین با رعایت استاندارد های ثبت دامنه استفاده کنید. حتی می توانید هنگام جذب سرمایه گذار، برای او توضیح دهید که نام دامنه ایده آل شما هزینه بر است ولی چنین نامی تاثیر زیادی در معرفی برند شما دارد، باید بودجه ای برای این کار در نظر بگیرند. البته که تنها نامگذاری درست کفایت نمی کند و عوامل متعددی در رشد استارتاپ شما موثر خواهد بود.