00:00
00:00
...در حال بارگذاری

آیا واقعا آلایندگی خودروهای برقی از بنزینی کمتر است؟

6 بازدید

    گزارش فیلم
    TAPMA TAPMA 18 دنبال کننده

    به نظر شما آلایندگی خودروی برقی از بنزینی کمتر است؟ این سوالیست که پاسخ آن با توجه به شرایط زیرساختی نیروگاه های تولید برق ایران خیر است. خودروی برقی برای تردد و فعالیت نیاز به برق دارد و تولید برق در ایران با آلایندگی بالایی همراه است. اصلا منشا اصلی آلودگی هوای کلانشهرهای ایران همین مازوت سوزی نیروگاه های برقی بوده که در کشور فعالیت می کنند. بدین ترتیب در صورت ترویج و فراگیر شدن خودروهای برقی، در خوشبینانه ترین حالت آلودگی از نقطه ای به نقطه ای دیگر منتقل می شود. یعنی اگر داخل شهری مثل تهران خودروهای برقی به جای بنزینی ها تردد کنند، آلودگی در سطح شهر شاید به واسطه عدم تردد خودروهای بنزینی کاهش پیدا کند، اما نیروگاه های تولید برق باید با توان بیشتری تولید کنند که نتیجه آن نه تنها کاهش آلایندگی در سطح شهرها نبوده، بلکه آلایندگی را افزایش می دهد. به عبارت دیگر این تعریف گول زننده که در ایران نیاز است تا به دلیل کاهش آلودگی هوا به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم اشتباه بوده و با این نیروگاه های تولید برق قدیمی و با بازده پایین که عمدتا در فصل سرما و گاها حتی در تابستان مازوت سوزی می کنند، هیچ کاهش آلایندگی در کار نخواهد بود. همچنین ترویج خودروهای برقی آن هم بدون تولید داخل، یعنی بی توجهی نسبت به تعطیلی واحدهای صنفی که تا به امروز در زمینه تولید و خدمت رسانی به خودروهای برقی فعالیت می کردند. این موضوع می تواند بیانگر بی توجهی دولت نسبت به سرمایه گذاری های کلان صورت گرفته در این زمینه هم باشد. تولید خودروهای برقی زمانی خوب است که دولت شرکت های خارجی را مجبور به تولید خودروی برقی با داخلی سازی بالا در ایران و استفاده از ظرفیت های داخل و نیروی کار داخل کشور کند. نه اینکه مونتاژکاری را تولید بنامد.