00:00
00:00
...در حال بارگذاری

التفسير الأقوم - تأویل واژه ظلم و مشتقات آن (2)

2 بازدید

    گزارش فیلم

    با توجه به مطالب پیش گفته ، از منظر قرآن کریم و عترت طاهره، واژه ظلم گاهی بر کار نابجا، گاهی بر ترک تکالیف الزامیه (واجبات و محرمات ) ، گاهی بر ترک تکالیف غیر الزامیه (مستحبات و مکروهات) اطلاق می شود. بنابر این، واژه ظالم بدون تردید به غیر معصومین علیهم صلوات الله و حتی علماء و فقهاء قابل اطلاق است، هر چند، فقط ظالم به نفس خود باشند ، و مثلا عالما و عامدا واجب یا مستحبی را ترک کنند یا حرام یا مکروهی را مرتکب شوند یا لااقل گناه صغیره ای از ایشان سر زند و به واسطه آن، خود را از مقامی والایی محروم یا به عذابی هرچند کوچک، گرفتار کنند یا خود را از فیوضات ربانی دور سازند. و طبق آیه شریفه لا ینال عهدی الظالمین، پروردگار منان هیچگاه عهد امامت و زمام امور عباد و بلاد خود را به دست غیر معصومین نداده و نخواهد داد. این آیه شریفه حاکمیت جمیع ظالمین و ستمگران را باطل و فاقد مشروعیت می داند. در تأیید این سخن، از مولانا امیرالمؤمنین علی علیه السلام خطاب به جناب کمیل رحمه الله روایتی طویل وارده شده که طی آن فرمودند: يَا كُمَيْلُ لَا غَزْوَ إِلَّا مَعَ إِمَامٍ عَادِلٍ وَ لَا نَفْلَ إِلَّا مَعَ إِمَامٍ فَاضِلٍ يَا كُمَيْلُ أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ اللَّهَ لَمْ يُظْهِرْ نَبِيّاً وَ كَانَ فِي الْأَرْضِ مُؤْمِنٌ تَقِيٌّ أَ كَانَ فِي دُعَائِهِ إِلَى اللَّهِ مُخْطِئاً أَوْ مُصِيباً بَلَى وَ اللَّهِ مُخْطِئاً حَتَّى يَنْصِبَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ يُؤَهِّلَهُ