00:00
00:00
...در حال بارگذاری

التفسير الأقوم - تأویل واژه ظلم و مشتقات آن (5)

1 بازدید

    گزارش فیلم

    در تفسیر علی بن ابراهیم در باره قول پروردگار : إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها می گوید: مقصود از امانت همان امامت و قدرت بر امر و نهی است و دلیل بر این مطلب آیه شریفه : إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها است که طی آن خداوند سبحان ائمه معصومین علیهم السلام را مورد خطاب قرار داده و به اداء امانت یعنی تحویل منصب و وصایا و ودائع امامت از یک امام به امام بعد از خود امر می فرماید. امامت بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه شد و آنها از حمل آن خودداری کردند. یعنی از اینکه منصب امامت را ادعا یا آن را از اهلش غصب کنند ، امتناع کردند و از این منصب رفیع هراسان شدند. ولی انسان آن را پذیرفت. یعنی ابوبکر آن را ادعا و از اهلش غصب کرد، چرا که بسیار ستمگر و نادان بود. این عرض امانت برای آن بود که خدا مردان و زنان منافق، و مردان و زنان مشرك را به حق عذاب كند و توبه مردان و زنان با ايمان را بپذيرد، و خدا همواره آمرزنده مهربان است. فِي عُيُونِ الْأَخْبَارِ فِي بَابِ مَا جَاءَ عَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ مِنَ الْأَخْبَارِ الْمُتَفَرِّقَةِ بِإِسْنَادِهِ إِلَى الْحُسَيْنِ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها الْآيَةَ فَقَالَ: الْأَمَانَةُ الْوَلَايَةُ مَنِ ادَّعَاهَا بِغَيْرِ حَقٍّ كَفَرَ.